Over Christian, oprichter van Lillebror Marine

Het blije en trotse gevoel dat ik krijg als ik mensen zie genieten in mijn ontworpen boten. Dit geeft mij een boost om door te gaan.

‘Hoe ben je in dit vak begonnen?

Een jaar of 7 geleden ben ik begonnen met het opknappen van polyester reddingssloepen. Hiervoor ben ik een paar keer naar Azië gevlogen om zelf de sloepen te ‘keuren’ en uit te zoeken. Op de kust van het Indiase land werden grote schepen het strand op gevaren en daar door de lokale bevolking ontdaan van alles wat bruikbaar was. Verderop in de straat werd vervolgens alles verkocht in winkels met ieder zijn specialiteit. De ene patrijspoorten, de ander reddingsvesten, en zo ook een rivierbed- ding met reddingssloepen.

Nadat deze sloepen daar vervolgens werden gestript en opnieuw opgebouwd met polyester, teak, oude degelijke motoren en gespoten kwamen ze na lang trans- port aan in Nederland. Hier bleek de kwaliteit toch niet helemaal naar mijn standaard te zijn en heb ik vervolgens alles opnieuw gedaan, van schilderwerk, schroefas-smering, inbouw van luxe zoals koelkastjes, verlichting etc. Een hele leuke en leerzame ervaring.


Wat betekent de naam Lillebror en waarom heb je die gekozen?

Lillebror staat voor ‘kleine broer’ in het Scandinavisch. Acht jaar geleden is mijn eigen broertje overleden. Het opknappen van de oude sloepen en creatief zijn werkte als afleiding en ont- spanning naast mijn beroep als vlieger.

Met Lillebror als naam voor de aluminium reddingsloep uit 1951 had ik ‘mijn broertje’ altijd een beetje bij me. Dus toen ik dacht over eennieuw ontwerp voor mijn eigen botenlijn wilde ik die naam graag meenemen en in naam van hem mooie en goede boten maken.


Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?

Een doorzetter en aanpakker. Erg perfectionistisch, met steeds budget en uitvoering in de gaten houdend. Ik heb graag zelf de controle van alles in de hand en na verloop van tijd heb ik ook geleerd om zaken uit te besteden en dat andere mensen goed zijn in hun vak. Als het gebeurt zoals ik het wil, want over vrijwel alles heb ik nagedacht en heeft een reden om het zo te doen. Als iemand iets beter weet en dat kan uitleggen kan ik daar naar schipperen.


Qua budget ben ik gestart met vrijwel niets en langzaam wat op bouwend meer en meer kunnen doen zoals het laten tekenen van de boot en ook het daadwerkelijk kunnen afbouwen. Maar om het project realistisch te houden heb ik wel veel zelf gedaan. Denk aan het maken van de website, boekhouding, boot ontwerp, duizenden uren uitzoekwerk om steeds het beste en passende artikel voor de beste prijs te kunnen selecteren. Ook ieder schroefje, scharnier, besturing, aandrijving etc. heb ik moeten uitzoeken. En dat soort zaken zie je niet als potentiële klant.


Bewuste keuzes

Ook met een beperkt budget moet je keuzes maken. Veel is mogelijk in de afwerking en aandrijving, daar zit een prijskaartje aan. Lasnaden slijpen of niet, spuitwerk, luxe italiaanse aluminium kikkers etc. Het is allemaal mogelijk, maar dan wordt een boot een heel stuk duurder. Vaargenot zit het wat mij betreft in weinig onderhoud, handige oplossingen aan boord en genieten. Ook over de veelvuldige vraag waarom ik geen zonnepanelen op de boot toepas, heb ik bewust nagedacht. Dat is vrij kostbaar en levert weinig rendement op. Het is dan goedkoper om een extra accu’s neer te zetten.


Welk onderdeel in je vakgebied is het meest uitdagend?

Qua ontwerp, unieke boten ontwerpen, welke met eenzelfde vermogen beter, langer en sneller varen dan bestaande merken. Het daadwerkelijk verkopen en een klant blij maken.

En het vinden van betrouwbare partijen om mee samen te werken.


Waarom dit vakgebied?

Varen heeft veel overeenkomsten met aerodynamica waar ik in mijn beroep als piloot bekend mee ben. De uitdaging is om de stroming van water onder de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dit is terug te zien in mijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en wervelingen onder water. Water wat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand.

Bij verkopen van de boot komt elke aspect van ontwerp, bouw, proefvaart, website, verhaal en vertrouwen samen. De grootste eer voor mij is als de klant al deze punten van mijn bedrijf positief ziet en een boot koopt of bestelt.

Wat is voor jou het ultieme gevoel van jouw vak?

Het blije en trotse gevoel dat ik krijg als ik mensen zie genieten in mijn ontworpen boten. Dit geeft mij een boost om door te gaan.


Wat of wie heeft de meeste indruk gemaakt in je carrière?

De hulp van de eigenaren van Water World Electronics. Hulp met het voltooien van mijn eerste boot d.m.v. het beschikbaar stellen van loods, kennis, tijd en materiaal. En Epco Ongering van de Telegraaf heeft meerdere malen geholpen met een berichtje of artikel in de krant wat de bekendheid van mijn naam en boot positief heeft beïnvloed.

De verkoop van de eerste Lillebror 78. De betreffende klant belde mij na de proefvaart om te vertellen dat hij de boot wilde kopen. Later op diezelfde dag kon ik het aan mijn vriendin vertellen, toen pas realiseerde ik mij dat het echt gelukt was en het bedrijf Lillebror Marine ging lopen. Een ontroerd gevoel vol blijdschap en trots op mijn broertjes herinnering.


Door wie raak je geïnspireerd?

Onder andere ontwerpers uit Zweden en Engeland. Soms prachtige ontwerpen gebaseerd op het zelfde principe van weinig weerstand en met minimale aanpassingen net wat extra’s voortbrengen.

Welke belangrijke les heb je geleerd?

Vooraf duidelijke afspraken maken en deze vastleggen.

Hoe laad je jezelf weer op?

Kitesurfen, heerlijk niets aan mijn hoofd behalve de wind en de golven. Sporten, hardlopen en oefeningen met lichaamsgewicht in het park. Vliegen en het spannende gevoel dat daarbij komt kijken met soms een enkele dag in een hotel blijven. Daarnaast leuke dingen doen met mijn vriendin en vrienden.


Welke tips heb je voor ons?

Doe waar je energie van krijgt en blij van wordt. Laat je niet tegen houden door de meningen van buitenstaanders. Luister, neem het mee, maar hou je eigen doel voor ogen.

Wat is je favoriete quote?

De laatste 20% van je inzet is de sleutel tot succes. 

Wil je meer weten?

Schroom dan niet om contact op te nemen!