Hoe ver kan je echt gaan?
Elektrisch varen
Een heerlijk en rustige ervaring, weinig onderhoud, geen uitlaatgassen en geen lawaai. Wie wil dat nou niet tijdens een dagje genieten op het water. Dan kom je al snel op elektrisch varen met enkel een draaiende propeller op een paar accu’s. Maar ja kan je wel de hele dag varen en hoe ver kom je eigenlijk echt?
De eerste proefvaart
Dus na een succesvolle presentatie van de LB 60 op de Hiswa Rai 2017, ligt de 6m aluminium tender in het water. De eerste pro
De praktijk test
Om de proef op de som te nemen en te ervaren hoe ver je echt kan gaan met deze 4kW Torqeedo aandrijving en bijbehorende 11,2kWh lithium accu’s willen we daarom een lange trip maken. Het standaard rondje door en rond Amsterdam deden we vaker en nu wilden we een nieuwe route er-varen. Het plan was om richting Haarlem te gaan. Op Google maps was afstand zo’n 20km heen en zo ongeveer hetzelfde terug. 40-45km moet zeker lukken.
Spanning
Varen
Voorspoedig
Geluid
Torqeedo motoren maken een beetje zingend geluid. Dit komt door het type motor. Daarmee is Torqeedo en zo ook Waterworld motoren wel een van de meest efficiënte elektrische aandrijvingen op de markt. Helemaal stille motoren zijn er wel, maar die zijn veel minder efficiënt. Waar je dus extra accu’s nodig hebt om net zo lang te kunnen varen. Door goede geluidsisolatie in de LB 60 is het geluid sterk verminderd en nog minimaal hoorbaar. Mijn vriendin en de kopers van de nieuwe LB 60 vinden het gewoon stil. De muziek uit de telefoon is voldoende om radio te luisteren. We kunnen gewoon praten zonder stem verheffen en het enige wat je hoort is het water.
Haarlem
Lunch
Ergens noord Haarlem hebben we even pauze bij het bedrijf van de broer van mijn vriendin. Helemaal verbaasd dat we met de elektrische tender in Haarlem zijn.
De banken van de LB 60 hangen licht achterover en dat heeft het grote voordeel dat we zelfs na een paar uur varen ons heerlijk voelen en geen last van het lange zitten hebben. De banken voelen zoals thuis op de bank zitten. Daarmee is deze boot van Lillebror uniek.
Indien je ergens langs een terras vaart en daar pauze neemt, kan je de boot bijladen via een normaal stopcontact en zo zou je nog veel verder kunnen varen. De levensduur van de Torqeedo lithium accu’s, vergelijkbaar met Tesla accu’s, is minimaal 8 jaar en daarna zit er nog minimaal 80% capaciteit in.
Ontspannen
Nu we over de helft van de route zijn en met meer dan de helft aan accu capaciteit weten we dat we ruim voldoende stroom hebben om naar huis te komen. In Spaarndam varen we nog een extra rondje langs de mooie huizen aan het water. Wat een heerlijk gevoel. De boot vaart zoals ontworpen, zuinig, stil en helemaal comfortabel.
Enthousiast naar huis
Het overwinnen van een belangrijke hindernis, de ‘range angst’, is geweldig. Via een mooie route door weilanden, langs de ringvaart met in de verte schiphol varen we weer terug naar huis. Als we nu vol gas varen gaat de boot 12,5km/u en hebben we nog 1 uur vaartijd.
Met 8,5 km/u kunnen we nog ruim 5 uur varen en met die snelheid zijn we binnen 2 uur weer in de haven. Af en toe even snel optrekken en de maximale snelheid uittesten is altijd leuk. Nog een voordeel van elektrische aandrijving is dat de sterke 4kW motor zorgt voor een snelle acceleratie. Voor deze test dag willen we kijken hoeveel capaciteit er nog over blijft, dus we varen na het spelen weer rustig verder. De informatie op het display is dus erg betrouwbaar en realistisch. Af en toe even snel varen of remmen voor een andere boot, wind condities hebben invloed op het totale bereik. Dus met beleid varen kan je ver komen.
Even crossen met 12,5km/u
Sneller dan de rompsnelheid
Totaal ruim 55km gevaren
Terug in de haven met nog 38% accu
Conclusie
Elektrisch varen met voldoende bereik om echt de hele dag te kunnen varen is dus echt mogelijk. Mits er met beleid wordt om gegaan met de snelheid kan je als het moet met dit dubbele accu pakket zelf nog wel de 80km bereiken. Met het standaard 5,6kWh lithium pakket met de 2kW motor kan je de helft minder lang varen. Voldoende voor wie niet al te ver vaart en af en toe de plas op gaat.