Primeur ‘Lillebror 78 Hybride’ op HISWA te water 2016
Lillebror Marine showt primeur ‘Lillebror 78 Hybride’ op HISWA te water
Het is nog maar een paar jaar geleden dat Christian Smulders begon met het opknappen en verkopen van sloepen. En slechts drie jaar geleden dat hij zijn eigen merk Lillebror opzette. Met de in opdracht gebouwde Lillebror 78 Hybride bouwt het merk verder aan zijn innovatieve schepen.
Eind augustus is de luxe tender te zien op de HISWA te water. Met dit model greep Smulders één van de grootste uitdagingen voor scheepsontwerpers aan.
Het opzetten van het merk begon met de ontwikkeling ‘van de tv bekende 78 Electric’. Een volledig elektrische luxe tender, uitgerust met onder meer een koelkast, boegschroef, radio en verlichting. Smulders: “De reacties na proefvaarten waren zeer enthousiast. De hele dag kunnen varen in alle stilte en met zo weinig mogelijk onderhoud is wat veel mensen aanspreekt.”
Met de nieuwe Lillebror 78 Plug-in-Hybride voldoet Lillebror Marine aan de vraag om ook sneller én langer te kunnen varen. Vele uren ontwikkeling en onderzoek heeft geleid tot een vernieuwd ontwerp en onderwaterschip, waardoor de golfslag ongekend laag is. Hierdoor vaart de tender zuiniger en sneller, met een kleinere en dus goedkopere motor. De boeg snijdt mooi door golven en houdt stabiel zijn koers. Een schip met unieke techniek waarmee dit schip een van de eerste echte plug-in-hybride tenders van Nederland is.
Grote uitdaging
Rijkelijk uitgerust en bijna onderhoudsvrij
Verder is het in opdracht bestelde schip voorzien van een lekker groot zonnedek dat ook opgeborgen kan worden. Een boegschroef, 2 koelkasten, radio met led-verlichte speakers, toilet in vooronder, flexiteek, dektent, klapkikkers en slimme fender ophangpunten. Een speciale ultragladde fouling coating is aangebracht welke jarenlang geen onderhoud behoeft en zorgt voor nog minder weerstand. “Een volledig onderhoudsvrij schip bestaat niet,” aldus Smulders, “maar met de opzet van de toegepaste fouling, wrappen in kleur en kunstteak wordt het onderhoud beperkt tot een minimum van enkel schoonhouden.”
Verschillende varianten
De tender is uit te voeren met 42/80pk Crafstman motoren voor het hybride systeem en er kan gekozen worden tussen 29-110 pk commonrail diesels van Yanmar.