Over Christian, oprichter van Lillebror Marine

Het blije en trotse gevoel als ik mensen zie genieten in de door mij ontwikkelde boten geeft mij een boost.

Hoe ben je in dit vak begonnen?

In 2011 ben ik begonnen met het opknappen van polyester reddingssloepen. Hiervoor ben ik een paar keer naar Azië gevlogen om zelf de sloepen uit te zoeken. Op de kust in Bangladesh worden grote schepen het strand op gevaren en daar door de lokale bevolking ontdaan van alles wat bruikbaar is. Vervolgens wordt alles in locale winkels verkocht. Kraampjes met patrijspoorten, reddingsvesten en zo ook een rivierbedding vol met reddingssloepen.

Deze sloepen werden daar vervolgens werden gestript en opnieuw opgebouwd met polyester, teak, oude degelijke motoren en gespoten kwamen ze na lang transport aan in Nederland. Hier bleek de kwaliteit niet naar mijn wens te zijn en heb ik vervolgens alles opnieuw gedaan, van schilderwerk, schroefas-smering, inbouw van luxe zoals koelkastjes, verlichting etc. Een leuke en leerzame ervaring.


Wat betekent de naam Lillebror en waarom heb je die gekozen?

Lillebror staat voor ‘kleine broer’ in het Scandinavisch. In 2008 is mijn eigen broertje overleden. 

Het opknappen van de oude sloepen en creatief bezig zijn, werkt als afleiding en ontspanning naast mijn beroep als piloot. Met Lillebror als naam voor de aluminium reddingsloep uit 1951 had ik ‘mijn broertje’ altijd een beetje bij me. Dus toen ik dacht over een naam voor mijn eigen botenbedrijf wilde ik die naam graag meenemen en in zijn naam mooie en kwalitatief goede boten maken.


Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?

Een doorzetter en aanpakker. Perfectionistisch, met steeds budget en praktische uitvoering in de gaten houdend. Ik heb graag zelf de controle van alles in de hand en na verloop van tijd heb ik ook geleerd om zaken uit te besteden en dat ieder goed is in zijn vak. Zolang de bouw gaat zoals ik het wil, want over ieder detail is nagedacht, sta ik open voor nieuwe ideeën en opbouwende kritiek. 


Met een beperkt budget ben ik begonnen met het laten tekenen van het eerste 78 ontwerp. Om het project betaalbaar te houden heb ik vrijwel alles zelf gedaan. Denk aan het maken van de website, boekhouding, bootontwerp en honderden uren uitzoekwerk om steeds het beste en meest passende artikel voor de beste prijs te vinden. Ook ieder schroefje, scharnier, besturing, aandrijving selecteer ik tot op heden nog altijd zelf. En dat soort zaken zie je niet snel als potentiële klant.


Bewuste keuzes

Met een beperkt budget moet je keuzes maken. Veel is mogelijk in de afwerking en aandrijving, daar zit een prijskaartje aan. Lasnaden slijpen of niet, strak spuitwerk met lagen plamuur eronder, luxe italiaanse aluminium kikkers etc. Het is allemaal mogelijk, maar dan wordt een boot al snel een heel stuk duurder. Vaargenot zit het wat mij betreft in weinig onderhoud, handige oplossingen en genieten. Ook over de veelvuldige vraag waarom ik geen zonnepanelen op de boot toe pas, heb ik bewust nagedacht. Dat is vrij kostbaar en levert nog weinig rendement op. Het is dan goedkoper om extra accu’s neer te zetten.


Welk onderdeel in je vakgebied is het meest uitdagend?

Qua ontwerp, unieke boten ontwerpen, welke met eenzelfde vermogen beter, langer en sneller varen dan bestaande merken. Het daadwerkelijk verkopen en een klant blij maken.

En het vinden van betrouwbare partijen om mee samen te werken.


Waarom dit vakgebied?

Varen heeft veel overeenkomsten met aerodynamica waar ik in mijn beroep als piloot bekend mee ben. De uitdaging is om de stroming van water onder de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dit is terug te zien in mijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en wervelingen onder water. Water wat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand.

Bij verkopen van de boot komt elke aspect van ontwerp, bouw, proefvaart, website, verhaal en vertrouwen samen. De grootste eer voor mij is als de klant al deze punten van mijn bedrijf positief ziet en een boot koopt of bestelt.


Wat of wie heeft de meeste indruk gemaakt in je carrière?

De hulp van de eigenaren van Waterworld Electronics. Hulp met het voltooien van mijn eerste boot d.m.v. het beschikbaar stellen van loods, kennis, tijd en materiaal. En Epco Ongering heeft meerdere malen geholpen met een artikelen en reviews in de Telegraaf wat de bekendheid van mijn naam en boot positief heeft beïnvloed.

De verkoop van de eerste Lillebror 78. De betreffende klant belde mij na de proefvaart om te vertellen dat hij de boot wilde kopen. Later op diezelfde dag kon ik het aan mijn vriendin vertellen, toen pas realiseerde ik mij dat het echt gelukt was en het bedrijf Lillebror Marine ging lopen. Een ontroerd gevoel vol blijdschap en trots op mijn broertjes herinnering.


Door wie raak je geïnspireerd?

Onder andere ontwerpers uit Zweden en Engeland. Soms prachtige ontwerpen gebaseerd op het zelfde principe van weinig weerstand en met minimale aanpassingen net wat extra’s voortbrengen.

Welke belangrijke les heb je geleerd?

Vooraf duidelijke afspraken maken en deze vastleggen.


Hoe laad je jezelf weer op?

Kitesurfen, heerlijk niets aan mijn hoofd behalve de wind en de golven. Sporten, hardlopen en oefeningen met lichaamsgewicht in het park. Mijn werk als verkeersvlieger en het spannende gevoel dat daarbij komt kijken. Met af en toe een een verblijf op een warme bestemming. Daarnaast leuke dingen doen met familie en vrienden.


Welke tips heb je voor ons?

Doe waar je energie van krijgt en blij van wordt. Laat je niet tegen houden door de meningen van buitenstaanders. 

Luister, neem het mee en houd je doel voor ogen.

Wat is je favoriete quote?

De laatste 20% van je inzet is de sleutel tot succes. 

arrow_drop_up arrow_drop_down