Geniet in stijl van elektrisch en hybride varen met een Lillebror.


In het dagelijks leven vlieg ik als piloot de wereld over. En in 2011 legde ik mij - naast het pilotenleven - toe op het renoveren van reddingsloepen. Wat in eerste instantie begon als hobby, groeide uit tot een jachtbouwbedrijf dat inmiddels 10 aluminium boten per jaar bouwt met de LB70 en vernieuwde LB60 als nieuwste modellen.


De stap naar boten was logisch. Boten ontwerpen heeft veel overeenkomsten met de aerodynamica uit de luchtvaart. De uitdaging is om de stroming van water onder en rond de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn voor de toepassing waar de boot voor gebruikt wordt. Snel- of langzaam varend en alles daar tussenin. Dit is terug te zien in mijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en de wervelingen onder water. Water dat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand. In een stijlvol ontworpen sloep genieten van hybride of volledig elektrisch varen, is het motto.

Kleine broer 'Lillebror'


In 2008 verloor ik mijn twee jaar jongere broertje. De naam Lillebror koos voor mijn eerste opgeknapte aluminium reddingssloep. Een sloep gebouwd in Noorwegen in 1951 een oude vliegtuigfabriek. Het aluminium was na 60 jaar nog zo goed als nieuw, vandaar dat ik ben doorgegaan met de ontwikkeling in aluminium. Voor letterlijk duurzame boten. 


Bewust keuzes maken


Er zijn inmiddels 5 modellen: de LB60, LB65, LB70, LB78 en LB85. Alle boten zijn gemaakt van blank onbehandeld corrosiebestendig aluminium. Wat de boten van Lillebror ook uniek maakt is dat de lange zijkanten van de boten altijd speciaal uit één deel aluminium worden gemaakt. Een grote meerwaarde waardoor het zelfs mooi om de boot volledig blank te laten en de boten niet noodzakelijk geplamuurd moeten worden. De strakke 5 mm dikke rompen kunnen worden voorzien van een coating of folie wrapping. Optioneel kunnen de LB70 en LB78 worden voorzien van een plug-in hybride of volledig elektrische aandrijving.


Het beste van beide werelden komt hiermee samen bij de LB78 en de nieuwste LB70 hybride S (sport). Deze hebben een optimaal onderwaterschip om efficiënt volledig elektrisch te varen en met een tot 110 pk commonrail Yanmer diesel ook erg goed snelvarend zijn. Bovendien zijn alle boten goed trailerbaar. 


Perfectionist


Het leukste vind ik nog altijd ontwikkelen en innoveren om de markt een stap voor te blijven. Als echte perfectionist denk ik goed na over elk technisch detail en voer continue verbeteringen door waar mogelijk. Ook in het persoonlijke contact met zijn klanten ga ik voor het beste resultaat; aan de hand van de wensen van de koper de meest stijlvolle boot samenstellen.


null