Geniet in stijl van elektrisch en hybride varen met Lillebror Marine
In het dagelijks leven ben ik piloot en vlieg de wereld over. In 2011 legde ik mij - naast het pilotenleven - toe op het renoveren van reddingsloepen. Wat in eerste instantie begon als hobby, groeide uit tot een jachtbouwbedrijf dat inmiddels 10 aluminium boten per jaar bouwt met de LB70 als jongste telg in het gamma.
De stap naar boten was logisch. Varen heeft veel overeenkomsten met de aerodynamica uit de luchtvaart. De uitdaging is om de stroming van water onder en rond de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dit is terug te zien in mijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en de wervelingen onder water. Water dat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand. In een stijlvol ontworpen sloep genieten van hybride of volledig elektrisch varen, is mijn motto als jonge ondernemer.
Kleine broer
In 2008 verloor ik mijn twee jaar jongere broertje. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik de naam Lillebror koos voor mijn eerste opgeknapte aluminium reddingssloep uit 1951. Lillebror betekent ‘kleine broer’ in het Scandinavisch.
Christian: “Ik ben trots op mijn broertje en op deze manier is hij altijd een beetje bij me.”
Vóór het ontstaan van Lillebror Marine ging Christian zelf oude sloepen uitzoeken in Azië. De sloepen werden daar gestript en opnieuw opgebouwd met polyester, teak en voorzien van gereviseerde motoren. Toch bleek dat geen optimale situatie. Christian: “Bij aankomst in Nederland bleek de kwaliteit niet naar mijn zin en begon ik vervolgens van voren af aan met het schilderwerk, de elektra en het inbouwen van luxe zaken zoals bijvoorbeeld een koelkast”. Hoewel het een leuke en leerzame ervaring was, besloot hij om zelf een sloep te bouwen.
Met een beperkt budget ben ik begonnen met het laten tekenen van het eerste LB78 ontwerp. Om het project betaalbaar te houden heb ik vrijwel alles zelf gedaan. Denk aan het maken van de website, boekhouding, bootontwerp en honderden uren uitzoekwerk om steeds het beste en meest passende artikel voor de beste prijs te vinden. Ook ieder schroefje, type scharnier, de besturing en aandrijving selecteer ik tot op heden nog altijd zelf. En nu uiteraard in met overleg met professionele vaklui die de boten afbouwen.
Bewust keuzes maken
Het gamma van Lillebror bestaat inmiddels uit 5 modellen, waaronder de LB60, de LB65, de LB78, de LB85 en de jongste telg: de LB70. Alle modellen zijn gemaakt van blank onbehandeld corrosiebestendig aluminium. Wat de boten van Lillebror ook uniek maakt; er zijn geen hinderlijke lasnaden zichtbaar omdat de lange zijkanten uit één stuk aluminium bestaan. Daarom is het zelfs mooi om de boot blank te laten. De strakke 5 mm dikke rompen kunnen worden voorzien van een coating of folie wrapping waarbij het niet noodzakelijk is om de boot eerst geheel te plamuren. Dit komt de kosten ten goede. Optioneel kunnen de LB78 en LB70 worden voorzien van een plug-in hybride of volledig elektrische aandrijving.
Het beste van beide werelden komt hiermee samen bij de LB78 en de nieuwste LB70 hybride S (sport). Zowel de LB78 alsook de nieuwe 7 meter LB70 hebben een optimaal onderwaterschip voor zowel efficient volledig elektrisch te varen als snel varen met een tot 110 pk common rail diesel uitvoering. Bovendien is de LB70 in hybride uitvoering goed trailerbaar met een gewicht van 1300 kilogram.
Perfectionist
Het leukste vind ik nog altijd ontwikkelen en innoveren om de markt een stap voor te blijven. Als echte perfectionist denk ik goed na over elk technisch detail en voer continue verbeteringen door waar mogelijk. Ook in het persoonlijke contact met zijn klanten gaat Christian voor het beste resultaat; aan de hand van de wensen van de koper de meest stijlvolle boot samenstellen.