Page content

Telegraaf Boottest Lillebror 78 E

Telegraaf Boottest Lillebror 78 E

Telegraaf vaartest met Epco Ongering

http://www.telegraaf.nl/vrij/varen/23822307/__Boottest_Lillebror_78_E__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Boottest Lillebror 78 E

21 MRT 2015

Aluminium als bouwmateriaal is in, tenders zijn hot, elektrisch varen is hip. Dan is een modern gelijnde aluminium elektrotender dus hét voorbeeld van een trendy boot. De Vaarkrant testte de Lillebror 78E een modieuze boot met een bijzonder verhaal.

Foto: Vaarkrant

Foto: Vaarkrant

Foto: Vaarkrant

Foto: Vaarkrant

Foto: Vaarkrant

Christian Smulders (36) is piloot op een Boeing 737. Samen met een paar collega’s ging hij in zijn vrije tijd reddingssloepen opknappen. Wat begon als een manier om zijn studieschuld versneld af te lossen ontaardde in een passie voor boten. Na de sloepen kocht hij een 60 jaar oud aluminium geklonken opknapbootje uit Scandinavië. Tegen de tijd dat deze boot klaar was, overleed plotseling zijn jongere broertje. Als eerbetoon noemde Christiaan zijn boot Lillebror, Noors voor kleine broer.

‘Wonderspul’

Na een paar jaar ontstond de wens om een nieuwe boot, helemaal voor zichzelf te ontwerpen. Het bouwmateriaal moest weer aluminium zijn, volgens Smulders: ‘wonderspul’, omdat het in zijn opknapboot na 60 jaar nog volledig intact was. De aandrijving moest elektrisch en de boot onderhoudsvrij zijn. Dat zou zijn boot het sexappeal van een Tesla geven.

Borstelloze permanent magneet elektromotor

De aandrijving wordt onder de vloer verzorgd door een 10 kW borstelloze permanent magneet elektromotor van WaterWorld uit Friesland. Als energievoorraad is er een batterij van 17 AGM accu’s, waarvan 16 voor de voortstuwing en 1 voor de accessoires. Deze accu’s zijn tot 20% te ontladen, veel dieper dan de meeste andere accu’s. En dat betekent dat je met deze boot een dag lang bijna op vol vermogen kunt varen.

Eerbetoon aan Christians kleine broer

De Lillebror ziet er met de opvallend smalle boeg en brede spiegel strak en modern uit. Ook stuurt de boot gemakkelijk, heeft ruim voldoende vermogen om de rompsnelheid te bereiken en is fluisterstil. Met veel dwarswind afmeren is een uitdaging zonder boegschroef. Maar met wat geduld lukt het om de boot naar de gewenste plaats te dirigeren. Het moderne interieur is geschikt om een achttal vrienden in mee te nemen, die comfortabel kunnen zitten. De afwerking is prima en er is voor gekozen om de boot met carbon folie te beplakken. Met een basisprijs van €45.000 is de Lillebror geen goedkope tender, maar wel een met doordacht design en met liefde gemaakt als eerbetoon aan Christiaans kleine broer.

Cijfer: 8,3

Scorebord:

Constructie                                       ****
Comfort & Ruimte                          ****
Ergonomie                                         ****
Afwerking                                          ****
Vaareigenschappen                      ***
Prijs / Kwaliteit                                ***

Technische Specificaties Lillebror 78

Lengte over alles 7,78 m

Breedte 2.50 m

Diepgang 0.60 m

Doorvaarthoogte 1.10 m

Motorvermogen 10 kW

Waterverplaatsing 1.850 kilo

Comment Section

0 reacties op “Telegraaf Boottest Lillebror 78 E

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: