youtube video
Christian Smulders
youtube video
08/18/2016
2 min
0

Lillebror 78 hybride testvaart Maart 2016

08/18/2016
2 min
0

Eerste testvaart 78 hybride

Aluminium tender hybrideOntwerp aanpassingen

De 78 hybride is ten opzicht van de eerste 78 electric op verschillende punten verbeterd. De randen van de boot zijn wat verhoogd voor een hogere rugleuning en betere zit. De romp is qua ontwerp ook aangepast met een strakker en stoerder uiterlijk. Vanaf de zijkant gezien heeft de romp een mooi ronde aflopende lijn. Hierdoor kan je tijdens het varen op de achterbank blijven zitten terwijl je nog over de neus kan blijven kijken. Omdat er voor de diesel motor een motorkist moest komen en wel een goede doorloop te houden, is het interieur opnieuw ontworpen met een minder diepe koelkast. Tevens is er nog een 2e koellade ingebouwd. De instap treden zijn opnieuw ontworpen zodat de lasnaden minder doordrukken op de huid.

Ook het onderwaterschip is verder verbeterd, zodat er nog minder boeggolf ontstaat. De boot snijdt door het water en zorgt voor een stabiele ligging. Bij het doorvaren van golven blijft de boot ook mooi vlak. De huidplaten zijn overnaads gelast zodat de kleine overlap zorgt voor een geïntegreerde spray rail. Het water wordt hierdoor direct van de romp losgeslagen en zorgt zo voor minder huidweerstand. Precies zoals ontworpen.

testvaart Testvaart

De eerste testvaart verloopt vlekkeloos. Het schip ligt door de lichte bouw mooi hoog op het water. De boot is nog niet voorzien van geluidsisolatie en teakvloer. Er zijn geen trillingen in het casco te horen en voelen en de optimaal uitgekiende schroef zorgt voor een lekkere duw in je rug als de versnelling wordt ingezet.

Doordat de boot nog voorzien gaat worden van alle opties zoals dektent, teakvloer, het hybride systeem met motor en lithium accu’s wat zorgt voor wat gewicht waar de balans van de boot op is berekend, helt de boot in deze lege toestand nog wat achterover. Ze is nog licht voorin. Een kleine ronding in het onderwaterschip zorgt ervoor dat het water achter de spiegel niet blijft hangen en de boot dus niet vast zuigt. De boot heeft zo bij lage snelheid minimale golfweerstand en je kan dus langer kan varen op de elektrische motor. Met de standaard compacte 42pk diesel motor haalt ze al een mooie snelheid van 25km/u. Speciale Lillebror elevators kunnen worden toegepast voor extra lift onder de spiegel. Door de elevators slim te plaatsen wordt er onder de boot lucht aangezogen en dat zorgt voor nog minder weerstand.

hekgolf

De boot vol afgebouwd haalt ze precies 20km/u, zodat het schip vaarbewijs en registratie vrij is. Ideaal zodat iedereen in het gezin ermee kan varen.

 

 

 

boeggolf

 

 

 

Reacties
Categorieën