‘Achter de schermen…’ bij Lillebror
‘Mijn broertje altijd een beetje bij me’
Door Inge Pont www.daemesenheeren.nl
Hoe ben je in dit vak begonnen?
Een jaar of 7 jaar geleden ben ik begonnen met het opknappen van polyester reddingssloepen. Hiervoor ben ik een paar keer naar Azië gevlogen om zelf de sloepen te ‘keuren’ en uit te zoeken. Op de kust van het Indiase land werden grote schepen het strand op gevaren en daar door de lokale bevolking ontdaan van alles wat bruikbaar was. Verderop in de straat werd vervolgens alles verkocht in winkels met ieder zijn specialiteit. De ene patrijspoorten, de ander reddingsvesten, en zo ook een rivierbedding met reddingssloepen. Nadat deze sloepen daar vervolgens werden gestript en opnieuw opgebouwd met polyester, teak, oude degelijke motoren en gespoten kwamen ze na lang transport aan in Nederland. Hier bleek de kwaliteit toch niet helemaal naar mijn standaard te zijn en heb ik vervolgens alles opnieuw gedaan, van schilderwerk, schroefas-smering, inbouw van luxe zoals koelkastjes, verlichting etc. Een hele klus en leuke en leerzame ervaring.
Dichter bij huis
Daarna ben ik het toch wat dichter bij huis gaan zoeken en hier om de hoek een aluminium reddingssloep uit 1951 gekocht. Deze was gebouwd in een naoorlogse Scandinavische vliegtuigfabriek. Vanuit hier bedacht ik me dat ik een sloep wilde met zo weinig mogelijk onderhoud, eenvoudig in gebruik en vanwege de erg mooie staat waarin die oude 1951 sloep zich nog bevond na al die tijd, van een net zo duurzaam materiaal aluminium. En dat alles verpakt in, naar mijn ogen, praktisch ontwerp. Een voorbeeld: om een reddingssloep enigszins goed te laten varen worden er vaak grote trimvlakken achter gemonteerd. maar de ruimte boven de trimvlakken blijft dan toch onbenut. Vandaar dat ik de achterkant breed heb ontworpen om de ruimte boven de trimvlakken te benutten met zitting en zwemplateau.
Wat betekent de naam Lillebror? En waarom heb je die gekozen?
Lillebror staat voor ‘kleine broer’ in het Scandinavisch.
Acht jaar geleden is mijn eigen broertje overleden. Het opknappen van de oude sloepen en creatief zijn werkte ook als afleiding en ontspanning naast mijn beroep als vlieger.
Met Lillebror als naam voor de aluminium reddingsloep uit 1951 had ik ‘mijn broertje’ altijd een beetje bij me. Dus toen ik dacht over een nieuw ontwerp wilde ik die naam graag meenemen en in naam van hem mooie en goede boten maken.
Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?
Een doorzetter en aanpakker. Erg perfectionistisch, met steeds budget en uitvoering in de gaten houdend. Ik heb graag zelf de controle van alles in de hand en na verloop van tijd heb ik ook geleerd om zaken uit te besteden en dat andere mensen ook goed zijn in hun vak. Als het gebeurt zoals ik het wil, want over vrijwel alles heb ik nagedacht en heeft een reden om het zo te doen. Als iemand iets beter weet en dat kan uitleggen kan ik daar naar schipperen.
Ieder schroefje
Qua budget ben ik gestart met vrijwel niets en langzaam wat op bouwend meer en meer kunnen doen zoals het laten tekenen van de boot en ook het daadwerkelijk kunnen afbouwen. Maar om het project realistisch te houden heb ik wel alles zelf gedaan, zoals website maken, boekhouding, ontwerp, vele uren uitzoekwerk om steeds het beste en passende artikel voor de beste prijs te kunnen selecteren. Ook ieder schroefje, scharnier, besturing, aandrijving etc. heb ik moeten uitzoeken. En dat soort zaken zie je natuurlijk niet als potentiële klant.
Bewuste keuzes
Ook met een beperkt budget moet je keuzes maken in afwerking, aandrijving, etc. Lasnaden slijpen, spuitwerk, dure Italiaanse aluminium kikkers etc. Het is allemaal mogelijk, maar dan wordt een boot een heel stuk duurder. Vaargenot zit het wat mij betreft in weinig onderhoud, handige oplossingen aan boord en genieten. Ook de vraag waarom ik geen zonnepanelen op de boot heb gemonteerd heb ik bewust over nagedacht. Dat is erg kostbaar en levert weinig rendement op. Het is dan veel goedkoper om een paar extra accu’s neer te zetten.
Extra handig
Maar bijvoorbeeld de scharnieren die ik heb gebruikt zijn vele malen duurder als de standaard in bootjes. Ze zijn dan ook wel extra handig, want door de weerstand vallen ze minder hard dicht en kunnen ze open blijven staan. En ik hou ook van acceleratie op zijn tijd, maar met het ontwerp van een boot sta je voor de keuze tussen een langzaam varend en snel varend onderwaterschip. En een hele dure dikke motor die je maar 5% van de tijd kan gebruiken omdat je nergens hard kunt varen in de binnenwateren vind ik dan geen toevoeging.
Welk onderdeel in je vakgebied is het meest uitdagend?
Qua ontwerp, unieke boten ontwerpen, welke met eenzelfde vermogen beter, langer en sneller varen dan bestaande ontwerpen.
Het daadwerkelijke verkopen en een klant blij maken.
En het vinden van betrouwbare partijen om mee samen te werken.
Waarom dit vakgebied?
Varen heeft veel overeenkomsten met aerodynamica waar ik in mijn beroep als piloot bekend mee ben. De uitdaging is om de stroming van water onder de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dit is terug te zien in mijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en wervelingen onder water. Water wat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand.
Bij verkopen van de boot komt elke aspect van ontwerp, bouw, proefvaart, website, verhaal en vertrouwen samen. De grootste eer voor mij is als de klant al deze punten van mijn bedrijf positief ziet en een boot koopt of bestelt.
Met wie werk je graag samen en waarom?
Ik werk graag samen met mensen en bedrijven met eenzelfde doel voor ogen: kwalitatief goede producten leveren voor een correcte prijs. En met mensen met verstand van zaken die ook open staan voor andere inzichten.
Onder andere met de eigenaar van Water World Electronics heb ik veel samen gewerkt. Mensen met kennis van zaken en passie voor het vak en de producten die ze maken.
Wat is voor jou het ultieme gevoel van jouw vak?
Het blije en trotse gevoel dat ik krijg als ik mensen zie genieten in mijn ontworpen boten. Dit geeft mij een boost om door te gaan.
Wat of wie heeft de meeste indruk gemaakt in je carrière?
De hulp van de eigenaren van Water World Electronics. Hulp met het voltooien van mijn eerste boot d.m.v. het beschikbaar stellen van loods, kennis, tijd en materiaal.
En Epco Ongering van de Telegraaf heeft meerdere malen geholpen met een berichtje of artikel te plaatsen in de krant wat de bekendheid van mijn naam en boot positief heeft beïnvloed.
Door wie raak je geïnspireerd?
Onder andere een ontwerper uit Zweden en een uit Engeland. Twee mannen die hun soms prachtige ontwerpen bouwen op het zelfde principe van weinig weerstand en met minimale aanpassingen net wat extra’s voortbrengen.
Welke belangrijke les heb je geleerd?
Vooraf duidelijke afspraken maken en deze vastleggen.
Hoe laad je jezelf weer op?
Kitesurfen, heerlijk niets aan mijn hoofd behalve de wind en de golven.
Sporten, hardlopen en oefeningen met lichaamsgewicht in het park.
Vliegen en het spannende gevoel dat daarbij komt kijken met soms een enkele dag in een hotel blijven. Daarnaast leuke dingen doen met mijn vriendin en vrienden.
Welke tips heb je voor ons?
Doe waar je energie van krijgt en blij van wordt.
Laat je niet tegen houden door de meningen van buitenstaanders. Luister, neem het mee, maar hou je eigen doel voor ogen.
Wat is je favoriete quote?
De laatste 20% van je inzet is de sleutel tot succes.
BLIJ EN TROTS
Na een proefvaart in de eerste boot, belde de betreffende persoon mij die zelfde dag op om te vertellen dat hij de boot wilde kopen.
Later op diezelfde dag kon ik het aan mijn vriendin vertellen, toen pas realiseerde ik mij dat het echt gelukt was. Een ontroerd gevoel vol blijdschap en trots op mijn broertjes herinnering.
Quote’s
- ‘Een hele klus en leuke en leerzame ervaring’
- ‘Alles verpakt in, naar mijn ogen, praktisch ontwerp’
- ‘Achterkant breed ontworpen om de ruimte boven de trimvlakken te benutten met zitting en zwemplateau’
- ‘Lillebror staat voor ‘kleine broer’ in het Scandinavisch’
- ‘Over vrijwel alles heb ik nagedacht en heeft een reden om het zo te doen’
- ‘Ik ben een doorzetter en aanpakker’
- ‘Doe waar je energie van krijgt en blij van wordt’