algemeen nieuws
Christian Smulders
algemeen nieuws
04/03/2017
7 min
0

Hoe ver kan je echt gaan?

04/03/2017
7 min
0

Elektrisch varen

Een heerlijk en rustige ervaring, weinig onderhoud, geen uitlaatgassen en geen lawaai. Wie wil dat nou niet tijdens een dagje genieten op het water. Dan kom je al snel op elektrisch varen met enkel een draaiende propeller op een paar accu’s. Maar ja kan je wel de hele dag varen en hoe ver kom je eigenlijk echt?

De eerste proefvaart

Dus na een succesvolle presentatie van de LB 60 op de Hiswa Rai 2017, ligt de 6m aluminium tender in het water. De eerste proefvaart stond meteen gepland en na een heerlijk rondje over het meer, is direct een volledig nieuw LB 60 besteld. Een andere kleurstelling en iets minder kunst-teak om het onderhoud nog verder te reduceren. De LB 60 verbruikt dus weinig stroom en kan op display erg lang varen. Dan is ook een lange trip reëel.

De praktijk test

Om de proef op de som te nemen en te ervaren hoe ver je echt kan gaan met deze 4kW Torqeedo aandrijving en bijbehorende 11,2kWh lithium accu’s willen we daarom een lange trip maken. Het standaard rondje door en rond Amsterdam deden we vaker en nu wilden we een nieuwe route er-varen. Het plan was om richting Haarlem te gaan. Op Google maps was afstand zo’n 20km heen en zo ongeveer hetzelfde terug. 40-45km moet zeker lukken. 

Spanning

Vertrouwen in het systeem is er. De lithium accu’s hebben ruim voldoende capaciteit en de boot is uitgerust met GPS waardoor het display exacte vaartijd en snelheid wordt weergeven. Toch heb ik een gezonde spanning deze ochtend. Ook al is er altijd wel een plek aan een terras om bij te laden mocht het nodig zijn. De wens om de trip in één keer te voltooien zonder te hoeven bijladen op een terras maakt het uitdagend.

Varen

Vanaf de Nieuwe Meer in Amsterdam beginnen we de trip. Eerst maar rustig beginnen met een snelheid van 6km/u. Het display geeft aan dat we nog 30u kunnen varen. Dat kan wat sneller. Bij 7km/u kunnen we nog 20 uur varen en bij 8km/u kunnen we nog 16 uur varen. Een ontspannen idee. Omdat we niet zeker weten hoe ver de totale trip gaat zijn en wat we tegen komen wil ik in ieder geval meer dan 50% van de accu over houden voor de terug weg. Dus lekker met beleid gas geven en genieten van de omgeving.

Voorspoedig

Een paar uur later zijn we op de ringvaart van Haarlem. Er staat een aardige wind tegen en hoewel er iets meer ‘gas’ / stroom moet worden gegeven voor dezelfde snelheid, is het extra verbruik minder dan ik had verwacht. De propeller duwt de lichte sloep krachtig door het water.

Geluid

Torqeedo motoren maken een beetje zingend geluid. Dit komt door het type motor. Daarmee is Torqeedo en zo ook Waterworld motoren wel een van de meest efficiënte elektrische aandrijvingen op de markt. Helemaal stille motoren zijn er wel, maar die zijn veel minder efficiënt. Waar je dus extra accu’s nodig hebt om net zo lang te kunnen varen. Door goede geluidsisolatie in de LB 60 is het geluid sterk verminderd en nog minimaal hoorbaar. Mijn vriendin en de kopers van de nieuwe LB 60 vinden het gewoon stil. De muziek uit de telefoon is voldoende om radio te luisteren. We kunnen gewoon praten zonder stem verheffen en het enige wat je hoort is het water.

Haarlem

Eenmaal in de bebouwde kom en stad Haarlem is het heerlijk zonnig en is de wind gaan liggen. We zijn nu op de kaart halverwege, hebben 30km afgelegd en we hebben nog 70% accu capaciteit over. Een prachtige trip over het Spaarne door het oude centrum van Haarlem. Er zijn nog vele mooie stukjes in Haarlem om te zien en te bereiken met deze lage sloep, echter moeten we nog terug varen dus wordt dat krap in de tijd.

Lunch

Ergens noord Haarlem hebben we even pauze bij het bedrijf van de broer van mijn vriendin. Helemaal verbaasd dat we met de elektrische tender in Haarlem zijn.

In het vooronder van de LB 60 past wel een klein draagbaar toilet. Een pauze, wat eten en even de benen strekken op de kade heeft toch de voorkeur.
De banken van de LB 60 hangen licht achterover en dat heeft het grote voordeel dat we zelfs na een paar uur varen ons heerlijk voelen en geen last van het lange zitten hebben. De banken voelen zoals thuis op de bank zitten. Daarmee is deze boot van Lillebror uniek.

Het grote voordeel van lithium accu’s ten opzichte van standaard lood accu’s is dat lithium tussentijds onbeperkt kan worden bijladen, zoals bijvoorbeeld een uurtje aan het terras. Dit heeft geen invloed op de levensduur. Ook mag dit type accu voor de 100% leeg raken. Lood mag niet minder dan 50 of 20% leegraken.

Indien je ergens langs een terras vaart en daar pauze neemt, kan je de boot bijladen via een normaal stopcontact en zo zou je nog veel verder kunnen varen. De levensduur van de Torqeedo lithium accu’s, vergelijkbaar met Tesla accu’s, is minimaal 8 jaar en daarna zit er nog minimaal 80% capaciteit in.

Ontspannen

Nu we over de helft van de route zijn en met meer dan de helft aan accu capaciteit weten we dat we ruim voldoende stroom hebben om naar huis te komen. In Spaarndam varen we nog een extra rondje langs de mooie huizen aan het water. Wat een heerlijk gevoel. De boot vaart zoals ontworpen, zuinig, stil en helemaal comfortabel.

Enthousiast naar huis

Het overwinnen van een belangrijke hindernis, de ‘range angst’, is geweldig. Via een mooie route door weilanden, langs de ringvaart met in de verte schiphol varen we weer terug naar huis. Als we nu vol gas varen gaat de boot 12,5km/u en hebben we nog 1 uur vaartijd.

Met 8,5 km/u kunnen we nog ruim 5 uur varen en met die snelheid zijn we binnen 2 uur weer in de haven. Af en toe even snel optrekken en de maximale snelheid uittesten is altijd leuk. Nog een voordeel van elektrische aandrijving is dat de sterke 4kW motor zorgt voor een snelle acceleratie. Voor deze test dag willen we kijken hoeveel capaciteit er nog over blijft, dus we varen na het spelen weer rustig verder. De informatie op het display is dus erg betrouwbaar en realistisch. Af en toe even snel varen of remmen voor een andere boot, wind condities hebben invloed op het totale bereik. Dus met beleid varen kan je ver komen.

Even crossen met 12,5km/u

Sneller dan de rompsnelheid

Totaal ruim 55km gevaren

Terug in de haven met nog 38% accu

Conclusie

Elektrisch varen met voldoende bereik om echt de hele dag te kunnen varen is dus echt mogelijk. Mits er met beleid wordt om gegaan met de snelheid kan je als het moet met dit dubbele accu pakket zelf nog wel de 80km bereiken. Met het standaard 5,6kWh lithium pakket met de 2kW motor kan je de helft minder lang varen. Voldoende voor wie niet al te ver vaart en af en toe de plas op gaat.

Reacties
Categorieën