Na de 78 krijgt Lillebror er een kleiner broertje bij:
Met haar Zweedse naam verbond CEO Christian Smulders zijn Amsterdamse werf al aan meer dan alleen diens overleden jongere broer.
Na nu al een paar jaar succesvol op de markt te zijn met de 7,8 meter aluminium hybride tender, werd deze week tijdens de Hiswa Rai 2017 de kleinere 6 meter versie geintroduceerd. doet die naamgeving dus andermaal recht.
Smulders ’s bedrijf is net zoals bijvoorbeeld Statement
Marine en DutchCat een z.g. netwerk werf, waarbij Christian als spin in het web gebruik maakt van een aantal partijen, die onder zijn regie werken aan het tot stand brengen van zijn producten. Waar Christian wel zelf de ontwikkeling en delen van de afbouw voor zijn rekening neemt.
Licht gewicht
De boten van Smulders onderscheiden zich door een verhoudingsgewijze in kilo’s lichte bouw, waarbij hij wel door speciale constructie methoden zorgt voor de vereiste stijfheid. Een stijle snijdende, het water mooi kwijtrakende, boeg is trade mark van de Lillebror boten.
Vernuftigheid
Daarnaast voegt Smulders standaard al een aantal handigheidjes aan z’n boten toe, zoals bijv. klapkikkers en schootklemmen voor het makkelijk trimmen van fenderlijnen. Luxe is er bijv. door ingebouwde gekoelde lades, subtiele binnenverlichting, leer en teak elementen en hydraulische besturing.
Bijzonder in deze, ook weer zelflozende, boot zijn de onder een hoek geplaatste banken, wat naast de luxe kussenset zal bijdragen aan het zitcomfort.
Elektrisch
Belangrijkste vernieuwing bij deze vol elektrisch varende Lillebror 60 zal het lage vaarklare gewicht zijn, omdat de boot met Lithium wordt toegerust.
In de basis uitvoering bestaat de aandrijving uit een onder het vlak gehangen 2.0 Torqeedo POD met doorgestoken roer en 5.2 kWh effectief benutbaar Torqeedo LiMa batterijvermogen.
Dit batterijpakket is, naar onze schatting, ruim voldoende om 5 uur lang, dankzij het efficiënte onderwaterschip en die geringe waterverplaatsing, met deze boot bij 7 km/u te varen.
Het charmante bij het 2 kW pakket is, dat je zonder walstroomaansluiting je boot overal kunt afmeren. De batterij packs pak je op en met een opvouwbaar steekwagentje breng je ze naar je auto, of als je in Amsterdam woont, zelfs direct thuis om ze daar op te laden.
Natuurlijk is er in de boot ook plek voor verdubbeling van het batterijpakket, zoals bij de demo versie, maar dan blijf je niet meer, zoals nu voorzien, onder de € 30 k qua aanschafprijs.
De op de Hiswa geïntroduceerde versie heeft een 4.0 kW pod met een dubbel 10.4 kWh lithium accu pakket. Ruim voldoende om dik 10u lang te kunnen varen.
Diesel en Jet drive
Naast aandrijving via elektromotor is het ook mogelijk om de 6m lichtgewicht tender te voorzien van een 27PK saildrive diesel of een jet-drive zoals in de williams tender.
De komende weken zullen de proefvaarten plaatsvinden, wij verwachten, dat deze boot echt iets toevoegt aan het aanbod op de Nederlandse, misschien ook wel meteen op internationale markten.
© 2016 Platform voor Elektrisch & Hybride Varen
tekst: Anton Schiere
bouwfoto’s: Lillebror Marine