Persbericht
Christian Smulders
Persbericht
08/17/2016
7 min
0

Mokum vanaf het water op de Lillebror 78

08/17/2016
7 min
0

http://www.telegraaf.nl/vrij/varen/article24375942.ece

Mokum vanaf het water

Epco Ongering

15 AUG 2015 Epco Ongering

Behendig voert Christian zijn ‘Lillebror’ door de nauwe watertjes van de hoofdstad. Zijn elektrische designboot past wonderwel bij de antieke grachtenpandjes. Als Amsterdammers hebben we de leukst denkbare opdracht: laat de mooiste onontdekte plekjes van Amsterdam zien vanaf het water. Dat laten we ons en onze gasten op deze uitbundige zomerdag geen twee keer zeggen.

Amsterdam

Foto: Matty van Wijnbergen
Foto: Matty van Wijnbergen
Foto: Matty van Wijnbergen

Mokum is het mooist vanaf het water. Dat blijkt ook uit de gegevens van de toeristenindustrie. Een rondvaart door Amsterdam is met meer dan drie miljoen toeristen een van de grootste attracties van ons land. Wij pakken het anders aan, want we gaan rond Sail Amsterdam op zoek naar bijzondere plekjes voor mensen die met een bootje naar de hoofdstad komen. Dat doen we in stijl met een elektrisch aangedreven boot, precies zoals het stadsbestuur wil. Boeing 737-piloot Christiaan Smulders ontwikkelde zijn elektrische ‘Lillebror’-designtender helemaal zelf en bood spontaan aan te schipperen. Vandaag gaan we op zoek naar onontdekte pareltjes. En die zijn er volop.

Duurste hoofdstedelijke wijk

Vanaf de Nieuwe Meer, toegangspoort vanuit het zuiden, varen we door de sluis direct Amsterdam-Zuid binnen. Deze duurste hoofdstedelijke wijk is niet erg bekend bij watersporters. Toch kom je er prachtige plekjes tegen en culinair is het met tientallen restaurantjes aan het water buitengewoon goed bedeeld. We varen langs het legendarische Olympisch Stadion, gebouwd voor de Spelen van 1928. De rij trendy Vespa’s buiten laat zien dat het stadion nu vooral gebruikt wordt door typische jonge bedrijven. Je kunt rondom het stadion in stijl uit eten gaan en er is aan de zijkant zelfs een kleine eigen aanlegsteiger. Aan de voorzijde van het stadion is de oude Citroën-garage eveneens omgebouwd tot een flashy eetgelegenheid.

Simpele elegantie

Iets verderop is een viersprong. Je kunt van hier uit naar de Amstel, het Rijksmuseum of naar de RAI. Naast de chique haven van het Apollo-hotel lonkt een terras en onder de parasols aan het water bestellen we een sandwich. Op weg naar de Amstel verbazen we ons op de Amstelkade over de simpele elegantie van de Amsterdamse school. En dan hebben onze buitenlandse gasten al honderd keer geroepen dat ze nog nooit zoveel bootjes hebben gezien. Kleine, lelijke, mooie, vieze, schone, half gezonken, splinternieuwe, alles dat kan varen of ooit heeft gevaren vind je in Amsterdam.

Brede vaarboulevard

De rivier de Amstel is de brede vaarboulevard die je vanuit Zuid rechtstreeks het stadshart in leidt. Een notarisbootje met roze ballonnen is nog in de sferen van de Canal Parade tijdens de Gay Pride van een paar dagen terug. Tegenover roeivereniging de Hoop ligt aan de Amstel een van de mooiste gebouwen van de hoofdstad, het van een trapgevel voorziene oude stadsarchief. Het is voorlopig de laatste trapgevel die we zien, want we zijn geen rondvaartboot en gaan dus niet de grachten op. Dat is meer iets voor de toeristen.

Majestueuze gebouw

Langs het statige Amstelhotel vaar je langs de sluizen bij theater Carré. Achter dit majestueuze gebouw is een kleine gracht die de ‘Onbekendegracht’ heet. Een mooie rustige plek, waarvan we één ding zeker weten: als je tegen een taxichauffeur zegt dat je naar de Onbekendegracht toe wil, is de kans groot dat hij denkt dat je hem in de maling neemt.
Minder bekend Amsterdam

We komen in een minder bekend stukje Amsterdam, pal achter de plek waar tijdens Sail de Tall Ships komen te liggen. Via de Nieuwe Prinsengracht kom je in de Plantagebuurt. Ingehouden chic, maar prachtig van sfeer. Met mooie geveltjes, prachtige bomen en verstilde plekjes aan het water. We varen langs pakhuizen waarin vroeger specerijen opgestapeld lagen, maar die nu bevolkt worden door bemiddelde Amsterdammers. Onze gasten vinden het prachtig dat je bij het Entrepotdok de dieren van het erachter gelegen Artis kunt ruiken, horen en soms zien.

Contouren Stopera

Via de Nieuwe Herengracht komen we weer op de Amstel en zien we de contouren van het gebouw dat Stadhuis en Opera in zich verenigt, Amsterdammers noemen het kortweg Stopera. Pal naast de Stopera is aan de Jodenbreestraat een sluisje dat altijd open staat. Op de kolk van de Oude Schans staat een angstig scheefgezakt huisje waar nu café de Sluyswacht in huist. “Is dat niet gevaarlijk”, vragen onze gasten. “Nee, dit gaat al een paar honderd jaar goed”, zeggen we in koor. 1695 staat op de gevel.
Liberaal Joodse synagoge

Net om de hoek is de Uilenburgergracht, een brede gracht zonder veel vaarverkeer met een paar strakke gebouwen. Tussen de flats is een Liberaal Joodse synagoge verstopt en het valt op dat de grachtenpanden opvallend veel bloemen aan de gevels hebben. Tegenover de ansichtkaartmooie Montelbaanstoren varen we verder richting het IJ. Om de hoek liggen tijdens Sail de Tall Ships, maar wij kiezen voor een kleine omweg.
Vol terras

Voor de moderne gevels van de nieuwe bibliotheek en het conservatorium aan de Oosterdokskade ligt nog altijd het opvallende drijvende Chinese restaurant. Verderop gaan we achter de St.-Nicolaaskerk langs, de Oudezijds Kolk op. Gewoon omdat de Wallen zo mooi, authentiek en echt Amsterdams zijn. Voor het Centraal Station heeft het rustieke, voormalige Noord-Zuid Hollands koffiehuis een nieuwe bestemming gekregen. Aan het volle terras te zien is het de perfecte locatie.
Overbezette ligplekken

Langs de overbezette ligplekken van de rondvaartboten draaien we het IJ op. De IJboulevard is nu nog maagdelijk, maar tijdens Sail is het er vergeven van de bootjes, mensen en masten. Langs de iconische staaltjes van moderne architectuur, zoals het Eye museum en het moderne Paleis van Justitie, varen we naar het Westerdok, een idyllisch plekje in hartje Amsterdam.

De netten van de stadsvisser

Aan de ene kant oude vrachtschepen die als woonhuis worden gebruikt, aan de andere kant een moderne stadsmarina met prachtige zeiljachten. De visnetten markeren de plek waar de enige officiële stadsvisser van Amsterdam is gevestigd. We varen via de Zoutkeetsgracht de Westzijde van de hoofdstad in. Het lijkt alsof ook in deze buurt op elke hoek een restaurant of cafeetje aan het water is.
Moderne bouwkunst

De Kostverlorenvaart is een vaarsnelweg die ons terug zou kunnen brengen naar de Nieuwe Meer en maakt onderdeel uit van de staande Mastroute naar het Zuiden. We varen voorbij het Westerpark langs de Van der Palmkade en zien daar opnieuw verrassend mooie staaltjes moderne bouwkunst. Pal naast een stokoude vervallen stadsmolen zijn er flats met ingebouwde boothuizen onder de woonlagen. Antiek en modern, Amsterdamser kan haast niet.

Nieuwe megamoskee

Aan de Baarsjesweg wordt een splinternieuwe megamoskee gebouwd. Glimmend van trots ligt het oosterse gebouw als getuige van nieuw Amsterdams elan. We draaien linksaf de Jacob van Lennepkade op. Hier komen we weer woonboten tegen en liggen de kades vol met kleine pleziervaartbootjes. Een vrolijk gekleed meisje met een tas vol drank probeert op deze zonnige dag vergeefs een oud buitenboordmotortje te starten. Na haar vierde poging zie je haar denken: ‘Dat wordt afgemeerd op de boot borrelen’.
Waterfietsen

Wie niet bang is voor druk vaarverkeer, kan van hieruit het stadscentrum in. Op de Leidsegracht komen we een eindeloze rij rondvaartboten tegen. En waterfietsen, waarvan opvalt dat ze nooit rechtuit varen. Maar wat hebben die Japanners en Amerikanen een lol. Dit in tegenstelling tot de rondvaartbootkapiteins, aan wie de schoonheid van het Centrum totaal voorbij lijkt te gaan. Dat is jammer, want Amsterdam heeft vele prachtige gezichten.

Praktische vaarinformatie

Wie wil afmeren moet binnenhavengeld betalen. Een dagvignet kost €2Wie wil afmeren moet binnenhavengeld betalen. Een dagvignet kost €20, ongeacht oppervlak. De toegestane maximumsnelheid is 7,5 km/u. Iedereen houdt stuurboordwal. Een klein schip (

Afmeren mag alleen aan middelen die door de gemeente zijn aangelegd. Aan lantaarnpalen, bomen, brugleuningen en bij drenkelingentrappen is niet toegestaan. Uitzondering is stadsdeel Centrum. Als daar geen voorzieningen zijn, mag de boot daar worden vastgemaakt aan parkeerhekjes. Iedere boot moet zijn voorzien van een naam of kenspreuk. Overlast veroorzaakt door golfslag of harde muziek is verboden.

Informatie bezienswaardige kerken

Wie op zoek gaat naar kerken aan het water kan in Amsterdam zijn lol op. Veel kerken zijn tegenwoordig niet meer als godshuis in gebruik, maar de meeste zijn wel openbaar toegankelijk. De moeite waard zijn de katholieke Sint Nicolaaskerk uit 1877 aan de Prins Hendrikkade en de ernaast gelegen Sint Olofskapel in het Barbizon-hotel.

Bijzonder zijn verder de Oude Kerk, het oudste gebouw van de hoofdstad uit 1306 aan de Oudezijds Voorburgwal. Vlak bij vind je op de Zeedijk de echt Chinese Boeddhistische Fo Guang Shan He Hua Tempel. Bijzonder zijn ook de Portugese Synagoge uit 1675 vlak bij de Nieuwe Herengracht en de nieuwe mega Westermoskee aan de Kostverlorenvaart.

Informatie restaurants

Langs de route trendy eetgelegenheden als The Oyster Club, Baut Zuid en Citroën Garage bij het Olympisch Stadion, Harbour Club Kitchen bij het Apollo-hotel en The Fat Dog, hotdogspecialiteitenrestaurant van Ron Blauw aan de Ruysdaelkade. Langs de Amstelkade kun je zelfs vanaf het water een pizza afhalen.

Aan de Amstel zijn restaurants in alle soorten, maten en prijsklassen, van het chique La Rive in het Amstel Hotel tot de eenvoudige Carrékelder. In de Plantagebuurt vind je Elkaar aan het Alexanderplein. Op Rapenburg restaurants Greetje en Gebr. Hartering vlak bij de Peperbrug. Voor het Centraal Station is Loetje gevestigd. Aan het Westerdok is Bickers aan de Werf een mooi restaurant.

In Amsterdam-West liggen maar een paar restaurants aan het water van de Kostverlorenvaart. Je mag daar ook niet afmeren. Dat mag wel aan de Jacob van Lennepkade, waar ook restaurantjes te vinden zijn.

Reacties
Categorieën