Lillebror Marine showt primeur ‘Lillebror 78 Hybride’ op HISWA te water
Het is nog maar een paar jaar geleden dat Christian Smulders begon met het opknappen en verkopen van sloepen. En slechts drie jaar geleden dat hij zijn eigen merk Lillebror opzette. Met de in opdracht gebouwde Lillebror 78 Hybride bouwt het merk verder aan zijn innovatieve schepen.
Eind augustus is de luxe tender te zien op de HISWA te water. Met dit model greep Smulders één van de grootste uitdagingen voor scheepsontwerpers aan.
Het opzetten van het merk begon met de ontwikkeling ‘van de tv bekende 78 Electric’. Een volledig elektrische luxe tender, uitgerust met onder meer een koelkast, boegschroef, radio en verlichting. Smulders: “De reacties na proefvaarten waren zeer enthousiast. De hele dag kunnen varen in alle stilte en met zo weinig mogelijk onderhoud is wat veel mensen aanspreekt.”
Met de nieuwe Lillebror 78 Plug-in-Hybride voldoet Lillebror Marine aan de vraag om ook sneller én langer te kunnen varen. Vele uren ontwikkeling en onderzoek heeft geleid tot een vernieuwd ontwerp en onderwaterschip, waardoor de golfslag ongekend laag is. Hierdoor vaart de tender zuiniger en sneller, met een kleinere en dus goedkopere motor. De boeg snijdt mooi door golven en houdt stabiel zijn koers. Een schip met unieke techniek waarmee dit schip een van de eerste echte plug-in-hybride tenders van Nederland is.
Grote uitdaging
“Een grote uitdaging bij de verdere ontwikkeling in het ontwerp was om de boot, zowel langzaam cruisend, goed en zuinig te laten varen. En tegelijk ook snelheid in semi-planerende vaart kon maken,” legt Smulders uit. “Een puur planerend schip vaart minder zuinig en koersvast op lage snelheid. Iets wat toch vrijwel overal in Nederland gebeurt. En een standaard sloep ontwerp vaart weer niet sneller zonder een extreem grote motor. Met de 78 hybride vaar je enkele uren elektrisch met de zeer compacte en lichtgewicht lithium accu’s. Ben je buiten de stad of natuur, kan je vlot naar huis en worden tevens de accu’s bijgeladen. De software regelt het aan en uit schakelen van het laden.”
Met de standaard 42pk inboard diesel vaart men met de boot vol opties en 2 man aan boord tot 20km/u, waardoor geen vaarbewijs en registratie nodig is. De dieselmotor laadt de accu’s deels bij om je elektrische vaarbereik nog te vergroten. Via de walstroom laad je de accu’s helemaal vol. De walstroom laadt ook de 12V service accu bij, welke enkel kan worden bijgeladen op diesel. Een scheidingstrafo zorgt ervoor dat het schip volledig gescheiden blijft van de aarde. Dit voorkomt elektrolyse, ook in de haven naast een stalen schip of damwand.
Rijkelijk uitgerust en bijna onderhoudsvrij
Verder is het in opdracht bestelde schip voorzien van een lekker groot zonnedek dat ook opgeborgen kan worden. Een boegschroef, 2 koelkasten, radio met led-verlichte speakers, toilet in vooronder, flexiteek, dektent, klapkikkers en slimme fender ophangpunten. Een speciale ultragladde fouling coating is aangebracht welke jarenlang geen onderhoud behoeft en zorgt voor nog minder weerstand. “Een volledig onderhoudsvrij schip bestaat niet,” aldus Smulders, “maar met de opzet van de toegepaste fouling, wrappen in kleur en kunstteak wordt het onderhoud beperkt tot een minimum van enkel schoonhouden.”
Verschillende varianten
Het schip is te bestellen als blank aluminium schip met enkel diesel en hybride voorbereid, als kant en klaar hybride of 100% elektrische uitvoering. Met de standaard 42pk diesel uitvoerig zonder het gewicht van het hybride systeem en alle opties en met toepassing van de ‘Lillebror Elevators’ kan een snelheid van ruim boven 25km/u worden behaald.
De tender is uit te voeren met 42/80pk Crafstman motoren voor het hybride systeem en er kan gekozen worden tussen 29-110 pk commonrail diesels van Yanmar.
Mede doordat de zijkanten vanuit één doorlopend stuk aluminium zonder lasnaden zijn vervaardigd, misstaat het blank laten van het schip niet. Voor wie toch liever een kleurrijk schip vaart, kan de Lillebror ook volledig in kleur worden gespoten of deels voorzien van wrap-folie.